Tanti Mioara e îndrăgostită clar de Topîrceanu. Nu încape
îndoială. Am întâlnit-o prima dată acum câțiva ani și, de atunci mi s-a părut
ceva suspect. Cum deretica ea curtea casei, cum povestea despre el atingând cu
tandrețe fiecare lucrușor din odăile de altădată, de parcă ar fi avut viață în
ele, nu alta!
Și Tanti Mioara are și o strălucire aparte în ochi. Ca
atunci când, surprinsă de părinți, ținându-se cu drăguțul ei de mână, pe furiș,
se uită să-și ascundă de aceștia bucuria din ochi. Așa am găsit-o într-o toamnă
plină de soare, în curtea casei lui Topîrceanu, chiar peste drum de mănăstirea
cea veche a Nămăieștiului de Argeș. Așa m-a întâmpinat și vara trecută de peste
gardul casei, tot surprinsă asupra faptului, neașteptându-se probabil să aibă
musafiri, chiar cu noaptea în cap.
Sunt sigură că nu e doar un muzeograf pasionat de meseria
ei. Pentru că altfel, tremurul privirii s-ar mai stinge cu timpul, la fel ca în
oricare altă meserie. Dar, la tanti Mioara, pe măsură ce se înghesuie zilele,
pare tot mai îndrăgostită de el.
Inițial am crezut că e și aerul acesta de început de
munte închis între văi crestânde, care nu-ți mai lasă un ungher necercetat.
Dar, uitându-mă mai bine, am văzut cum îi zâmbea inima când am întrebat-o dacă Topîrceanu
e acasă și am înțeles că în inima ei nu mai e loc și de altceva. Și oare, cum
să-și mai stăpânească ghesul inimii când am apăsat clanța grea a porții,
trecându-i pragul?
Acum, vedeți voi, Topîrceanu tocmai plecase, probabil pe
undeva prin sat. Drept dovadă că toate geamurile și ușile casei erau vraiște
spre lume, iar tanti Mioara îi făcea de lucru prin curte. Și cum nu se cuvenea
să ne țină de pomană până venea el, ne-a poftit în casă, dându-ne de lucru să
ne treacă timpul pe nesimțite.
Femeie în toată firea, obișnuită cu truda în bătătură,
tanti Mioara este defapt, o adolescentă pe care Topîrceanu a vrăjit-o iremediabil,
prin slovele lui, bine ticluite. O privesc de peste umărul partenerului meu. Ea
povestea cu vervă despre Topîrceanu, crezând că nu o văd și nici n-am să-i
surprind palmele cum tremurau de plăcere că spune lumii despre marea ei
dragoste.
Prietenul copiilor, poetul gâzelor și al florilor a trăit
în acea casă opt ani, din 51 cât a fost pe pământ. Chiar dacă a mai avut trei
surori și încă un frate, mama lor îl îmbrăca și pe el în rochiță cu volănașe. Mama
lui, Paraschiva Topîrceanu era o talentată țesătoare de covoare. Remarcată fiind
de către medicul Carol Davila care a numit-o maistră, a fost trimisă pe la
mănăstiri unde le învăța pe măicuțe să lucreze covoare naționale. Și așa, cu
cei cinci copii, Paraschiva și soțul ei, Gheorghe au început să meargă pe la
Horezu, în Vâlcea, în Ialomița la Armășești, pe valea Topologului, în Argeș,
unde, de altfel, poetul nostru și-a petrecut copilăria. În 1905 ajunge la
Nămăiești. Topîrceanu avea 19 ani și era elev la liceul Sf. Sava, În București.
Vacanțele venea în sat unde a și pus ochii pe o educatoare, Victoria Ioga,
frumușică și înstărită (casa în care ne aflăm i-a aparținut acesteia) și s-a
căsătorit cu ea în 1912. Locuința de la Nămăiești a devenit singura casă
personală fiindcă, în rest, Topîrceanu a fost chiriaș grăbit.
“Trec
anii, trec lunile-n goană
Și-n zbor săptămânile trec.
Rămâi sănătoasă, cucoană,
Că-mi iau geamantanul și plec”!
Au avut un băiat, Gică Topîrceanu, profesor la Liceul Pedagogic
din Câmpulung iar aici în sat, a trăit Alexandrina Topîrceanu, una dintre
surorile poetului, până la vârsta de 92 de ani. Negăsindu-și afirmarea literară
nici în Câmpulung nici la București, trimite o poezie la Iași. Garabet
Ibrăileanu se interesează cine este cel care semnase poezia cu inițialele G.T.,
Mihail Sadoveanu îl recomandă și el și astfel este chemat de probă la Iași
unde, după o jumătate de an, devine secretar de redacție la Viața Românească. Se
mută în Iași din 1913, lăsându-și soția și pe cel mic, la Nămăiești. Cum ochii
ce nu se văd se uită, ai lui Topîrceanu s-au îndreptat către Otilia Cazimir.
Pentru a se întreține, Topîrceanu a fost director de
teatru în Chișinău, inspector în Direcția Generală a Teatrelor, ziarist,
bibliotecar la Iași. A înființat „Însemnări Ieșene”, „Însemnări Literare”, a
colaborat la revistele „Teatrul”, „Lumea”, și „Adevărul”, și a trăit într-o
lume cu mari nume, așa cum îi plăcea să spună.
Tanti Mioara ni-l arată la șezători alături de Octavian
Goga, Panait Istrati, Demostene Botez, Mihail Sadoveanu, Hortensia Papadat Bengescu
și alte nume mari. Într-o vitrină stau adunate departe de trecerea timpului și
atingerile curioșilor, fragmente din cele mai frumoase poezioare ale sale. A
iubit toate anotimpurile, dar, cel mai aproape i-a fost de suflet primăvara,
„Cu
narciși, cu crini, cu lotuși
Timpul cald se-apropie
Primăvara asta totuși,
Nu-i decât o copie”...
Pe nesimțite, Tanti Mioara începe să ne arate de prin
toate vitrinele, tot felul de minuni, ca cele ale Sfântului Sisoe, scrisori
fără adresă, întâmplările din captivitatea din Bulgaria. El, ne privește cumva,
în lipsă, din cele două autoportrete în care și-a etalat cu grijă, talentul
pentru desen. Parcă e un copilandru, privind dincolo de tocul ușii, chicotind
pe nerăsuflate și iscodind pe cei ce îi trec pragul casei.
Moare
la 7 mai 1936 și este înmormântat la Iași, în cimitirul Eternitatea, unde
odihnește un alt nume de seamă al literaturii noastre, Ion Creangă. În schimb,
toată casa lui de la Nămăiești e vie și păstrează urmele sale, de parcă ar fi
fost orânduite pentru oaspeți: pălăria, două bastoane agățate în cui, chiar și
geamantanul chiriașului grăbit ar depune mărturile că Topîrceanu este undeva
prin apropiere, iar toate obiectele neînsuflețite ale intimității lui, îl
așteaptă, tăcute, pentru o nouă călătorie. Casa, cu toate ale ei, funcționează
drept muzeu din 1958, când a fost donată de familia poetului. Acesta și-ar fi
dorit să fie și după trecerea în neființă tot aproape de locurile acestea, atât
de dragi lui. Scria într-un poem:
„N-aș vrea să-mi săpați mormântul, colo sus, cu alții-n șir,
S-ar scula să mă mănânce, morții toți, din cimitir!
Ci, aproape de costiță e o cruce pe cărare,
Lângă drum și mâna dreaptă,
Cum te duci la Valea Mare (Pravăț).
Albă cruce să vă spuie, tot acolo nemișcată,
Ăsta care doarme-n groapă,
S-a plimbat, pe aici, odată!”
Însă drumul vieții i s-a oprit, cum spuneam, la Iași, unde odihnește în cimitirul Eternitatea.
Mioara ne îmbie să urcăm și la etaj, să vedem în cele
două cămăruțe, dormitorul și sufrageria, ce s-a mai putut păstra într-o viață
de om. Un cerdac generos, realizat după tipicul arhitectural muscelean te îmbie
la vers și visare. Cu siguranță, "Balada greierului și a furnicii", precum și
multe alte nestemate literare au fost scrise cu drag, în serile târzii de vară,
de aici de unde, priveliștea asupra Nămăieștiului și împrejurimilor, fac casă
bună cu stelele cerului.
Un tet-a-tete ingenios s-a mai păstrat încă, în camera de
lucru. Dacă erau în relații bune, cei doi soți stăteau față în față, dacă nu, își
întorceau frumos, spatele. Biroul și scaunul sunt pirogravate manual,
împodobite în culori și motive geometrice de o reală frumusețe. Mai mare dragul
îi era lui Topîrceanu să scrie, așezat la un asemenea mobilier! Ceasul de pe
birou, greoi, a oprit timpul în loc, exact la ora morții poetului. Tablourile dăruite
de prietenii poetului, bastoanele, unul de toate zilele și unul de iarnă, cu
vârf metalic și nelipsita pălărie, două biblioteci mici și aparatul foto Kodak din
1924 sunt câteva din cele ce odinioară, au fost atinse de geniul artistic al
poetului florilor.
Camera de odihnă găzduiește un pat, ca pentru pitici.
Oare cum dormeau doi oameni aici, mă întrebam în vreme ce tanti Mioara ne arată
un cufăr considerabil, frumos tapițat cu tablă înflorată și bine închis cu
lacăt gros. N-am îndrăznit să-l deschid, dar am avut senzația că acolo se aflau
bine ferecate, toate momentele de inspirație ale poetului.
Zăbovesc o clipă pe cerdacul casei. E o dimineață
frumoasă de primăvară, caldă și liniștită. Doar cocoșul și cele câteva găini de
prin ogradă stau la palavre, probabil despre zarva care s-a iscat peste noapte
în curte, și pe care dulăul vecinilor nu a ocolit-o deloc. Timpul ne înghesuie,
iar drumul ne așteaptă să vizităm și alte bucăți de istorie.
N-aș
fi plecat de acolo, înainte să vină și Topîrceanu acasă! Tanti Mioara ne-a
însoțit tot ghidajul pe cântece și versurile celui pe care îl admiră în taină!
Da, cu siguranță îl iubește încă. Și cum altfel, când aceasta este soarta
poeților, să rămână pentru totdeauna în inimile celor pe care i-a încântat cu
versurile lor, așa după cum, singur spunea:
„Omul are partea cea nedreaptă.
El cântă, râde, suferă, iubește,
Adoarme-apoi și nu se mai trezește,
Pe când poetul, supraviețuiește”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu